A Hermann Kutter GmbH&CO.KG munkatársai a kert-, táj- és sportpályaépítés területen az alábbi szak- vagy segédmunkákat végzik (képzettségtől függően):
A munka az esetek többségében nem közvetlenül a munkáltató projektjein zajlik, hanem a munkáltató ügyfeleinél, azaz a Németországi kert-, táj és sportpályaépítők egyesületének tagjainál. Ilyenkor a munkavállaló az ANÜ (munkaerőkölcsönzés) keretein belül végzi a tevékenységét.
A feladatok elvégzése olykor megterhelő fizikai munkát jelent. Mivel kültéri munkák zajlanak, az időjárás viszonttagságaira is fel kell készülni.
A kert-, táj- és sportpályaépítés egy összetett és sokféle munkafolyamatot magába foglaló szakmai ágazat. A munkakörök általában nem válnak el élesen egymástól, ezért ritkán fordul elő, hogy valaki csak zöldterületi, kizárólag térköves vagy állandóan gépi munkákat tud egész éven át végezni.
Új munkatársainkat igyekszünk képességeiknek és képzettségüknek megfelelő csapatokban elhelyezni. Ez nem mindig sikerül elsőre, azonban kölcsönös tájékoztatás és egymást segítő szervezés révén idővel jóformán mindenki megtalálja a helyét egy neki megfelelő csapatban és munkakörben.
A jelentkezőknek mindig javasoljuk, hogy egy barátjukkal vagy ismerősükkel kettesben jöjjenek hozzánk dolgozni. Egyfelől, mert ez könnyebbséget jelent a szervezésben, másfelől, mert egy ismerőssel együtt dolgozni és lakni általában egyszerűbb, mint idegenek között. A projektekre – kevés kivétellel – kettesével küldjük a munkatársakat.
A projekteken, azaz a munkáltató ügyfeleinél mindig van egy illetékes cégvezető vagy munkavezető (Polier, Bauleiter, stb.), akinek az irányítása alatt a munka zajlik. Adott projekten való munkavégzés ideje alatt ő az, aki a munkáért, a munkahelyért és a dolgozókért felel.
Mindenkit kérünk arra, hogy a projekteken kulturált, szerény viselkedéssel, az illetékes munkavezető utasításainak betartásával, önállósággal és szorgalommal próbáljon beilleszkedni az adott csapatba és munkakörnyezetbe. Felmerülő problémákat mihamarabb jelezzétek az ügyintézőknek, hogy a nagyobb bajok elkerülhetők legyenek. Mindenre próbálunk megoldást találni.
A Hermann Kutter GmbH&CO.KG-hez felvételt nyerő munkatársak határozatlan idejű, teljes munkaidőre vonatkozó munkaszerződést kapnak, melynek részletei a kert-, táj- és sportpályaépítés szakterületen érvényes tarifaszerződésben foglaltak szerint érvényesek, azaz a német állam és a szakmai szervezetek által meghatározott szabályrendszerhez igazodnak. Ez egyfelől jogi védelmet biztosít a szerződő felek számára, másfelől a kétes vagy vitás helyzetekre gyors megoldást kínál.
A munkaszerződés és a szakmai tarifaszerződés szabályozza egyebek mellett a bérezés, valamint a munkaidő és munkarend kérdéseit is.
A kert-, táj- és sportpályaépítésben a munka java március és december között zajlik. Januárban és februárban az időjárás viszontagságai miatt alig-alig lehet dolgozni.
Munkaidő
Az aktív időszakban az alap munkaidő a szakmai tarifaszerződés értelmében napi 7,8 munkaóra kerül elszámolásra. Azt ezt meghaladó munkával töltött idő, túlórának számít. A naponta 30-60 perc étkezési szünet nem tekinthető munkaidőnek. A munkába járás és hazautazás ideje általában nem számít bele a munkaidőbe – hosszabb utaknál ettől eltérő megegyezés is létre jöhet. A munkaidőt pontosan vezetni kell az erre fenntartott munkaidő-nyilvántartó füzetekbe (lásd a "hogyan kell vezetnem nyilvántartásokat?" fejezetben), melyek a bérszámfejtés alapját képezik.
Túlórák
A túlórákat egy úgynevezett AZK-n (túlóra kontón) gyűjtik a munkavállalók. A rajta összegyűlt túlórák bérkiegyenlítésre szolgálnak, azaz olyan napokon, amikor az időjárás miatt vagy egyéb okból a munkavállaló nem tud dolgozni, vagy a téli szabadságolás ideje alatt, jóváírásra kerülnek. Ez annyit jelent, hogy a túlórák ezekre a napokra, 7,8 munkaórával elszámolva kerülnek kifizetésre.
A maximálisan összegyűjthető túlórák száma 150 óra. Azt ezt meghaladó részt a munkáltató jóvá írja a következő havi béredben.
Amennyiben az aktuális béreddel egyidőben szeretnéd kifizettetni a összegyűlt túlóráidat, azt kérvényezned kell. Ezt nem igazán ajánljuk, mert így a kieső napjaidra nem marad amit a cég jóváírhatna neked, ami egyenletlenséget eredményez a havi béredben.
Rossz idő (Schlechtwetter)
Ha az időjárás olyan rossz, hogy nem lehet dolgozni, akkor is menj be a munkahelyre illetve munkaterületre, vagy telefonon hívd fel a csoportvezetődet! Csak az illetékes művezető/munkavezető dönthet arról, hogy adott napon részben vagy teljesen felfüggeszti a munkát! Ezt ne te akard eldönteni helyette!
A téli leállás
A kert-, táj- és sportpályaépítésben a téli hónapokban (általában januárban és februárban) nem zajlik munka::
Erre a leállási időszakra az alábbi megoldásokra nyílik lehetőség számodra:
A bérek a németországi szakmai tarifaszerződés (Tarifvertrag) alapján kerülnek meghatározásra:
Bérszámfejtés és bérkifizetés ideje (átutalással): minden hónap 1-én előleg fizetés (az adott hónpban addig ledolgozott hetek arányában, max. 500 Euro); minden hónap 15-én a fennmaradó bér. Az átutalás napjai a hétvégéktől és ünnepnapoktól függően változhatnak. Az első ledolgozott hét után a munkáltató 100 Euro előleget utal a munkavállaló számlájára. Soron kívüli előlegfizetések csak rendkívüli esetben kérhetők. Készpénzforgalom nincs!
A bérszámfejtés legkésőbb minden hónap 15-ig készül el. A bérlapok és minden egyéb, a munkavállalással kapcsolatos dokumentum az „Addison” rendszerben kerül tárolásra és a munkavállaló innen tudja letölteni.
Az ADDISON használatáról bővebben külön pontban olvashatsz.
Minden hónapban töltsd le az ADDISON-ból a bérlapjaidat és őrizd meg őket!
A bérlap egyfelől tartalmazza a munkavállaló adatait, a bér bruttó összegeit, a levonásra kerülő adókat és járulékokat, a kifizetésre kerülő pótlékokat, a levonásra kerülő tételeket (pl. bejelentett lakcím, esetleges büntetési tételek, előlegek, stb.). Másfelől a bérlap hasznos lehet az adott év adóbevallásánál, valamint adó visszaigényléseknél.
Az ADDISON rendszer arra szolgál, hogy a munkáltató betartva a rá vonatkozó adatvédelmi szabályokat tárolhassa és oszthassa meg a munkavállalóival a bérelszámolásokat és egyéb fontos dokumentumokat.
Tehát ha szükséged van a bérelszámolásodra (bérlapjaidra), innen tudod letölteni. Hogy hogyan?
Kérlek, havonta töltsd le a bérlapjaidat és tárold el vagy nyomtasd ki, hogy adóbevallás idején könnyedén hozzáférhess.
Itt letöltheted az ADDISON rendszer részletesebb használati útmutatóját: kutter-addison.pdf
A szakmai tarifaszerződés értelmében a munkavállaló 1 évben 30 nap fizetett szabadságot vehet ki. Ez részarányosan havonta 2,5-3 napot jelent, amivel alapvetően a munkavállaló gazdálkodhat. Szabadságra csak a munkáltatóval egyeztetett időpontban/időszakban lehet elmenni. A szabadságigényeket szigorúan szabadságkérő lapon kell megigényelni (az óranyilvántartó füzetben találsz ilyeneket), legalább a szabadság esedékességét megelőzően 3 héttel. Váratlan, előre be nem jelentett szabadságolást csak nagyon indokolt esetben fogad el a munkáltató. A tervezhetőség a munkáltató számára nagyon fontos!
Lehetőség van a 30 napon túli szabadságolásra is, ez esetben fizetés nélküli szabadságot kell kérvényezni, írásban.
Ha valaki a korábban egyeztetett szabadságolást előre be nem jelentve meghosszabbítja, az ez idő alatt keletkező költségeket (pl. szállás) a munkáltató a munkavállalóra háríthatja, valamint az így kieső munkanapokat fizetés nélküli szabadságnak tekinti!
Olykor elkerülhetetlen, hogy a munkavállaló megbetegszik. Ilyenkor betegállományba kell mennie! A betegséget ill. a munkából való kimaradást azonnal jelenteni kell a munkáltatónak! A kimaradást az egészségbiztosító csak akkor téríti, ha orvosi igazolással alátámasztva igényli a munkavállaló a táppénzt. Orvosi igazolás hiányában a munkáltató fizetés nélküli szabadságként veszi nyilvántartásba a kimaradt időszakot.
Az orvostól kapott igazolás 3 példányos. Az egyik a tiéd, a másik a munkáltatódé, a harmadik az egészségbiztosítóé. Feltétlenül juttasd el a megfelelő példányt (vagy másolatát) a megfelelő helyre, lehetőleg aznap, amikor a kézhez kapod. Semmiképpen ne halogasd ezt 3 munkanapnál tovább, mert könnyen eleshetsz a táppénztől! Utólag, visszamenőleg ezt a munkáltatód nem fogja neked elintézni.
Ha nincs valamilyen speciális vagy rendkívüli megbetegedésed, akkor egy általános orvoshoz (Allgemeinarzt) kell fordulnod. Ha egyedül nem találsz a környékeden ilyet, fordulj segítségért a kapcsolattartókhoz.
Amennyiben a szabadság ideje alatt betegszel meg ugyanúgy kell eljárni, mint egyébként. Azonnal jelezni kell az munkáltatódnak és orvoshoz kell fordulnod, hogy igazolja a megbetegedésedet.
Amennyiben külföldön (pl. Magyarországon) tartózkodsz amikor megbetegszel, azt ugyanúgy jelentened kell a munkáltatónak és orvoshoz kell fordulnod. Az Európai UInion belül a tagországok egészségbiztosító pénztárai különféle ügyintézési eljárással, de eljuttatják egymáshoz az orvosi igazolásokat. Magyarországon a NEAK illetve az kormányhivatalok azok az intézmények, ahová ilyen esetben fordulni kell.
Fontos! Az orvosi igazolásokat minden esetben azonnal - a megbetegedés/kiállítás napján - továbbítani kell a munkáltató felé. Amennyiben ez elmarad, nem garantált, hogy adott időszakra a munkáltató a táppénz kifizetését biztosítani fogja.
A betegállomány NEM SZABADSÁG! Ha Németországban betegszel meg, és a táppénz idejére hazautaznál, azt beszéld meg a munkáltatóddal. Amennyiben bejelentés nélkül hazautazol ebben az időszakban, a munkáltató esetleg visszaélésnek vélheti, ami azonnali felmondást von maga után. Ugyanez igaz arra, amikor a Magyarországon töltött szabadságot betegállománnyal hosszabbítod meg. Ilyenkor azonnal jelezd a munkáltatónak és küldd el az orvosi igazolást, hogy ne adj okot a kételkedésre.
A bejelentett lakcím
Igény esetén a munkáltató bejelentett lakcímet is biztosít a munkavállalóknak:
91605 Gallmersgarten, Bahnhofstraße 18.
Azok számára, akik ide bejelentkeznek, ide érkeznek a leveleik, ezzel a címmel tudnak bankszámlát nyitni és hivatalos ügyeket intézni.
Bejelentett lakcím költsége: kb. 280-300 €/hó, mely a munkabérből utólag kerül levonásra.
Amennyiben ez nem felel meg, önálló lakcímmel is megoldható a németországi tartózkodás, ebben az esetben nincs semmilyen levonás.
A munkavállaló a külföldről való érkezéskor és a projektváltások alkalmával tartózkodhat ezen a szálláson. Ettől eltérő esetben is tartózkodhatnak itt, de előtte mindig be kell jelenteni az érkezést és az itt tartózkodás időtartamát a szállás ügyintézőinél, hogy a szobák foglaltságával tudjanak tervezni.
Akit keresni érdemes: Lévai Erika, Lévai Zsolt vagy Marines Beisbard
Elérhetőségük: +49 9843 9802411
A szállások
A kiküldetésben töltött napokra, azaz a projekteken töltött időre a szállást a munkáltató biztosítja, általában appartmanokban, vendégszállókban, de ritkán munkásszállókban is, melyek a munkahelytől kényelmesen, kevés utazással elérhető távolságban vannak. A szálláson az esetek többségében 1-4 személy, szobánként általában 2 személy lakik együtt. A külön, 1 személyes szobákban való elhelyezés sajnos nem mindig oldható meg.
A szállásokat a munkáltató igyekszik úgy kiválasztani, hogy helyben, de legalább is egyszerűen megoldható legyen a mosás, a főzés, az internethasználat, stb. A szállások általában rendelkeznek alapvető felszerelésekkel: ágynemű, konyhai eszközök, stb. Ennek ellenére javasoljuk, hogy minimális saját felszerelést is vigyetek magatokkal: evőeszközt, kedvenc bögrét, tányért, kispárnát, stb.
Kérünk benneteket, hogy kollégáitokra és a szállásadóra való tekintettel a szállásokon tartsatok magatok körül renedet, romlandó élelmiszereket ne tároljatok és ügyeljetek az illemre és a higiéniára. Tartsátok be a szállásra vonatkozó házirendeket!
Továbbá mivel az együttélés a kollégákkal olykor vezethet feszültségekhez, kérünk benneteket arra, hogy kultúráltan, türelemmel, megértően és illendően viselkedjetek egymással. Komolyabb együttélési problémák esetében igyekszünk átszervezni a csapatokat, azonban ez esetenként 1-2 hétig is eltarthat.
A szálláson okozott károk javításának vagy soron kívül szükségessé váló takarítás költségei teljes egészében a munkavállalót terhelik!
Amennyiben a szállás nem felel meg, jelezd a kapcsolattartóknak, hogy a munkáltató mihamarabb megoldást találjon a szállás minőségének javítására vagy teljes cseréjére. Ilyen esetekben kérjük, légy türelmes. Néhány napba, esetenként akár 1-2 hétbe is telhet a megoldás, mivel egyes környékeken nagyon nehéz megfelelő szállást találni és bérelni.
Előre be nem jelentett távozás vagy a munkahelytől való távolmaradás esetében a szállás költségét a munkáltató adott hét végéig a munkavállalóra terheli!
Munkaruhát (nadrág, kabát és bakancs) és biztonsági felszerelést a munkáltató biztosít, ezt Gallmergartenben lehet átvenni.
6 hónapon belüli felmondás esetén a munkaruha ára részarányosan kerül levonásra a bérből, 6 hónapon túl a munkaruháért nem kell fizetni, azaz semmi nem kerül levonásra. Használt munkaruhát visszaváltani nem lehet.
A munka- és munkavédelmi ruházat a munkahelyen szigorúan viselendő, munkavédelmi okokból! Ez különösen igaz a munkavédelmi cipőre/bakancsra.
Mindig a munkavédelmi előírásoknak megfelelően kell öltözni és viselkedni a munkahelyen, így megelőzve a baleseteket és sérüléseket. A munkavédelemmel kapcsolatos oktatóanyagot a céghez való belépéskor megkapod, annak tudomásul vételét aláírásoddal igazolod. Amennyiben újra el szeretnéd olvasni, itt tudod letölteni: munkavédelem.pdf
A munkáltató a munkavállalók részére biztosít gépjárművet, melyet a munkavállalással kapcsolatos utazásokra használhat.
A cégautókért az felel, aki azt átvette a gallmergarteni telephelyen. Ez annyit jelent, hogy az ő felelőssége, hogy az autó rendeltetésének megfelelően legyen használva, tiszta és ép maradjon.
A cégautó átvételekor és átadásakor jegyzőkönyv készül annak állapotáról. Ebbe a jármű tisztasága is beleértendő.
Legfontosabb teendők a munkáltató által biztosított gépjárművel:
A rád bízott cégautón okozott károkért és a cégautóval elkövetett szabálysértésekért te felelsz!
A céges autókat mindig kitakarítva kell leadni. Amennyiben ez nem történik meg, a cég a takarítás költségét rád hárítja, ami 50 Euro levonást jelent.
Ha céges autót használsz jelentősebb privát utakra, költségtérítést kell fizetned a cég felé, melynek mértéke: 0,30 €/km + MwST (ÁFA).
Amennyiben a munkáltató nem tud biztosítani számodra járművet és saját autóval jársz munkába, a cég számára megtett kilométereket (utazást a szállásra, valamint bejárást a munkahelyre) a munkáltató kifizeti neked: 0,30€/km. Ehhez pontosan és átláthatóan vezetned kell az erre a célra is alkalmas kiküldetési nyilvántartást.
Amikor a cég munkavállalójává válsz és átveszed a munkaruhádat, esetleg a céges járművet is, kézhez kapod a nyilvántartásokat, azaz a füzeteidet, melyekben a munkaóráidat és egyéb fontos adatokat kell naprakészen vezetned.
Alapesetben 2 nyilvántartást kell vezetned:
A füzetek borítólapján találsz arra vonatkozóan leírást, hogy miként kell azt vezetni, azaz melyik rubrikába mit kell írnod. Ügyelj arra, hogy pontosan és olvashatóan vezesd!
FONTOS! Minden hét keddjéig juttasd el hozzánk az előző heti nyilvántartásról készült képeket (olvasható minőségben, a teljes oldalt fényképezve, aláírással ellátva)!
A munkáltató a legkülönbözőbb esetben kell, hogy kiállítson neked igazolásokat vagy különféle nyomtatványokat: pl. családi pótlék igényléshez, álláskeresői támogatáshoz, adóbevalláshoz, hitelfelvételhez, stb.
Amennyiben ilyen dokumentumokra van szükséged, írj a kapcsolattartódnak. Lehetőleg mellékeld neki a szükséges nyomtatványt vagy pontosan nevezd meg azt, amire szükséged van, hogy könnyen tudjon intézkedni.
Érdemes minden évben elkészíttetni egy könyvelővel/adótanácsadóval a adóbevallást. A legtöbb külföldi munkavállaló az év során befizetett adóelőlegből vissza tud igényelni egy kisebb hányadot, ehhez azonban határidőre, precízen el kell készíteni az adóbevallást.
Mivel az adóbevallás elkészítése nem a munkáltató kötelezettsége, érdemes keresned egy magyar könyvelőt, aki külföldi (német) adóügyekkel foglalkozik. Ilyeneket németországon belül is lehet találni, de Magyarországon is több cég kínál ilyen szolgáltatást.
Magánügyekben, pl. tolmácsolás, hivatali ügyintézés, rendőrségi ügyek, fordítások, stb. szívesen segítenek a kapcsolattartóid, azonban vedd figyelembe, hogy ilyenkor ők a munkaidejük rovására dolgoznak neked. Időigényesebb vagy költségesebb feladatok esetében megegyezés szerinti összegért veheted igénybe szolgáltatásaikat.
Az itt letölthető dokumentum segítségedre lehet, hogy többféle magánjellegű ügyedre megoldást találj: tájékoztató_DE.pdf